Osam principa upravljanja – ISO 9001
Princip 1: Fokus na kupce
Organizacije zavise od svojih kupaca i stoga bi trebalo da razumeju trenutne i buduće potrebe kupaca, trebalo bi da zadovolje zahteve kupaca i nastoje da prevaziđu očekivanja kupaca.
Ključne prednosti:
- povećanje prihoda i tržišnog udela zbog fleksibilnih i brzih reakcija na tržišne prilike;
- povećanje efikasnosti u korišćenju resursa organizacije za povećanje zadovoljstva kupaca;
- povećanje lojalnosti potrošača.
Princip 2: Rukovođenje
Lideri uspostavljaju jedinstvo svrhe i pravca organizacije. Oni treba da kreiraju i održavaju radnu atmosferu u kojoj su zaposleni u potpunosti uključeni u ostvarivanje ciljeva organizacije.
Ključne prednosti:
- zaposleni će razumeti rad organizacije i biti motivisani da teže ostvarenju ciljeva organizacije;
- aktivnosti se vrednuju, organizuju i sprovode na jedinstven način;
- procenat loše komunikacije svodi se na minimum.
Princip 3: Uključivanje zaposlenih
Zaposleni na svim nivoima su suština organizacije i njihova puna uključenost omogućava da se njihove sposobnosti koriste za dobrobit organizacije.
Ključne prednosti:
- motivisani i posvećeni zaposleni koji su uključeni u rad organizacije;
- inovativnost i kreativnost za postizanje ciljeva organizacije;
- zaposleni koji su odgovorni za svoje performanse;
- zaposleni željni da učestvuju i doprinose stalnom poboljšanju.
Princip 4: Procesni pristup
Željeni rezultat se postiže efikasnije kada se aktivnostima i potrebnim resursima upravlja kao procesom.
Ključne prednosti:
- smanjenje troškova i skraćivanje vremena trajanja aktivnosti;
- efikasnija upotreba resursa;
- poboljšani, konzistentni i predvidivi rezultati;
- fokus na mogućnosti unapređenja.
Princip 5: Sistemski pristup upravljanju
Identifikacija, razumevanje i upravljanje međusobno povezanim procesima kao sistemom doprinosi efektivnosti i efikasnosti organizacije u ostvarivanju ciljeva.
Ključne prednosti:
- integracija i usklađivanje procesa koji će najbolje doprineti postizanju željenih rezultata;
- mogućnost usmeravanja napora na ključne procese;
- ulivanje poverenja zainteresovanim stranama u doslednost, efektivnost i efikasnost organizacije.
Princip 6: Kontinuirano poboljšanje
Kontinuirano poboljšanje ukupnih performansi organizacije treba da bude trajni cilj organizacije.
Ključne prednosti:
- poboljšanje performansi kroz unapređenje organizacione sposobnosti;
- usaglašavanje i poboljšanje aktivnosti na svim nivoima, sve do strateškog plana organizacije;
- fleksibilnost organizacije da brzo reaguje na tržišne prilike.
Princip 7: Činjenični pristup u donošenju odluka
Efikasne odluke zasnovane su na analizi raspoloživih podataka i informacija.
Ključne prednosti:
- donošenje odluka na osnovu raspoloživih informacija;
- povećanje sposobnosti da se pokaže efektivnost prethodnih odluka kroz poznavanje činjenica;
- povećana sposobnost za razmatranje, osporavanje i promenu mišljenja i odluka.
Princip 8: Uzajamno korisni odnosi sa dobavljačima
Između organizacije i njenih dobavljača postoji međuzavisnost, a uzajamno korisni odnosi povećavaju sposobnost za kreiranje vrednosti.
Ključne prednosti:
- povećana sposobnost obe strane da stvore vrednost;
- fleksibilnost i brzina zajedničkih odgovora na promene tržišta i potrebe i očekivanja klijenata;
- optimizacija troškova i resursa.
Međunarodni standardi
- ISO 9001 – Sistem menadžmenta kvalitetom
- ISO 14001 – Sistemi menadžmenta zaštitom životne sredine
- ISO 45001 – Sistem menadžmenta bezbednošću i zdravljem na radu
- ISO 22000 – Sistemi menadžmenta bezbednošću hrane
- ISO 27000 – Sistem menadžmenta bezbednošću informacija
- IFS – međunarodni standard za hranu
- CE Znak
- Održavanje sistema menadžmenta
- OHSAS 18001 – Sistem menadžmenta zaštitom zdravlja i bezbednošću na radu